Πέμπτη 6 Μαρτίου 2014

55.ΠΕΡΙΑΠΤΑ Μελέτη - σπουδή.PERIAPTA Design process

                                                   Μελέτη -προσχέδια-δοκιμές
                                                   Research-sketching-samples

                                                               Σκέψεις -ιδέες
                                                           Thoughts  and ideas


Προσχέδια δακτυλιδιών
Sketches for rings


Τα στοιχεία της ιδέας  <<ασήμι-ύφασμα >>
The elements of the concept <<silver- textiles >>

 
 Επιρροή από το περιβάλλον
Εnviromental influence


Πειραματισμοί - δείγματα
Experimentation - samples


Υφές-χρωστικές
Textures-pigments



Κυριακή 2 Μαρτίου 2014

54. Σε πραγματικό χρόνο << ΠΕΡΙΑΠΤΑ >> In real time << PERIAPTA >>

 

 Μια ενότητα σύνθετων κοσμημάτων και μικρών γλυπτών δομημένα σε κελύφη και φλοιούς.


...μοιάζουν σαν τις σελίδες της ιστορίας που γράφονται η μια πάνω στην άλλη, αφήνοντας κάποιες να φαίνονται και άλλες να κρύβονται. Σαν τις εκδοχές ενός μύθου που διπλώνονται και ξεδιπλώνονται,  φανερώνοντας ή κρύβοντας μηνύματα...

   Tα τελευταία χρόνια μελετώ Μυκηναϊκά κοσμήματα και αντικείμενα, με αποτέλεσμα να έχει επηρεαστεί πολύ  η δουλειά μου. Τα περισσότερα από αυτά είναι σπαράγματα, που όμως φέρουν πολλά στοιχεία από την πολύτιμη ιστορία τους.

  Συνεργάζομαι με την Γεωργία Γκρεμούτη η οποία δημιουργεί τρισδιάστατα αντικείμενα και κοσμήματα από χαρτί και υφάσματα.
  Η δουλειά μας αυτή είναι επηρεασμένη από τις προϊστορικές τοιχογραφίες της Σαντορίνης και των Μυκηνών, από την συνήθεια των Μυκηναίων να ράβουν χρυσά λεπτοδουλεμμένα φύλλα χρυσού πάνω σε υφάσματα και από τον διάλογο αντίθετων υλικών και εννοιών, όπως ασήμι - ύφασμα, ανθεκτικό - ευαίσθητο, σκληρό - μαλακό, αρσενικό - θηλυκό.
     Συνδυάζοντας το ασήμι με τις χρωστικές και τα υφάσματα δημιουργούμε μία σύγχρονη
 < τοιχογραφία>, εμπλουτισμένη  με στοιχεία από ξεχωριστούς μύθους.


          A unit of composite jewels and objects structured in shells .


   ... Layers lie upon layers, half hidden and half revealed. Like a myths internal structure of layers, folding and winding in on themselves, exposing some parts while keeping others in the shadow...

   I have dedicated these last years in the study of gold Mycenaean jewellery and objects.
Mostly found in fragments, these golden pieces carry with them elements of their precious history.
   I collaborate with Georgia Gremouti who creates three dimensional objects out of textiles and paper. The colors of prehistoric frescoes of the Aegean area, the ritual tradition of the Mycenaeans to saw golden decorated leaves on their clothing and the combination of opposing elements (durable-perishable, hard-soft, and male and female ), constitute the basis of this particular body of work.
   Through silver and textiles we create a new fresco, rich in fragments of individual tales.

                                                            Η Προετοιμασία

                                                    Οι επιρροές

                                                    The preparation

                                                    Τhe influences







                     





             
                          .



Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014

53.Περόνη με σπείρες για τελείωμα

 
   Η διαδικασία του στρογγυλέματος των συρμάτων κράτησε αρκετή ώρα. Δεν ήταν εύκολη δουλειά γιατί ο τεχνίτης συγχρόνως περιέστρεφε την περόνη και σφυρηλατούσε τα σύρματα. Το σφυρί δεν είχε πολύ χώρο για να δουλέψει επειδή το εμπόδιζε το άλλο σύρμα της διχάλας.


   Όταν ολοκλήρωσε το στρογγύλεμα έβαλε για τελευταία φορά την περόνη στη φωτιά, για να μαλακώσουν τα μέταλλα και να μπορέσει να γυρίσει τις σπείρες. Το μέταλλο αφού κοκκίνισε  το έβγαλε για να κρυώσει. Στη συνέχεια σφυρηλάτησε τον κορμό της περόνης για να σκληρύνει και μετά γύρισε προσεκτικά μια μια  τις άκρες σε πολύ μικρούς κύκλους. Τυλίγοντας σφικτά ένα ένα τα σύρματα γύρω από τους κύκλους, σχημάτισε τις σπείρες.


Δευτέρα 30 Δεκεμβρίου 2013

52.Η απλή περόνη μετασχηματίζεται σε περόνη με σπείρες για απολήξεις.

   Δίπλα τους εργαζόταν ένας άλλος τεχνίτης, κρατoύσε μία από τις έτοιμες περόνες και τη σφυρηλατούσε  πάνω σε λίθινο αμόνι. Καθώς δούλευε μου εξηγούσε πως πρώτα θα έκανε την μια άκρη της περόνης ταινία κι' έπειτα θα την χώριζε στη μέση, σχηματίζοντας έτσι τις διπλές σπείρες σαν τελείωμα . Χρησιμοποιούσε ένα σφυρί με ευθύγραμμη κεφαλή ώστε να μπορέσει να της δώσει μήκος χωρίς όμως να την φαρδύνει.
   Για να έχει το σωστό αποτέλεσμα θα έπρεπε το πάχος της ταινίας να είναι το μισό του πλάτους της. Αφού λοιπόν το έφτασε το μέταλλο στο σωστό πάχος, το ακούμπησε πάνω σε ένα σκληρό επίπεδο ξύλο. Στη συνέχεια το άκρο που είχε πλέον γίνει ταινία,έπρεπε να το χωρίσει σε δύο μέρη.Τη  δουλειά αυτή την ξεκίνησε με ένα μπρούντζινο καλέμι κοπής και ένα βαρύ πλατυκέφαλο σφυρί.
     Στην αρχή με ελαφριά κτυπήματα σημάδεψε τη γραμμή που θα χώριζε τα δύο μέρη. Μετά, με δυνατά και συνεχόμενα κτυπήματα του σφυριού ,το καλέμι, χάραζε βαθιά  το μέταλλο. Τη διαδικασία αυτή την επανέλαβε πολλές φορές μέχρι το μέταλλο να κοπεί.  Το χώρισμα του μετάλλου σε δυο μέρη,το ολοκλήρωσε, χαράσσοντας με δύναμη  μέσα στο αυλάκι που είχε διαμορφωθεί,( με την κόψη του καλεμιού)Όταν η ταινία χωρίστηκε στα δυο, ο τεχνίτης καθάρισε και έστρωσε εσωτερικά τις ακμές της διχάλας με το πλαϊνό μέρος του καλεμιού.Η διχαλωτή  άκρη της περόνης σχηματίστηκε από  δυο τετράγωνα σύρματα που έπρεπε να στρογγυλέψουν για να γίνουν οι σπείρες.
  Σειρά τώρα είχε η διαδικασία μετατροπής των συρμάτων σε σπείρες. Δίπλα στο μεγάλο αμόνι, υπήρχε καρφωμένο στο χώμα, ένα μεταλλικό αμόνι με ελαφρά κυρτή κεφαλή.Ο τεχνίτης πήρε από δίπλα ένα ελαφρύ πλατυκέφαλο σφυρί, ακούμπησε το ένα τετράγωνο σύρμα της διχάλας στο αμόνι και άρχισε να κτυπά τις ακμές του για να το στρογγυλέψει.


Παρασκευή 27 Δεκεμβρίου 2013

51.Από το ευθύγραμμο σύρμα στη σπείρα

    Ξανάβαλαν τα λεπτά σύρματα στη φωτιά, να μαλακώσουν και να μπορέσουν να δουλευτούν. Μόλις κρύωσαν, ένας μικρός σε ηλικία τεχνίτης πήρε στα λεπτά του δάκτυλα το εύπλαστο πια μέταλλο και άρχισε να το γυρίζει σε τόξο. Γυρίζοντας τη μία του άκρη σε  μικρό κρίκο το ακούμπησε πάνω σε μια πέτρα. Με το δείκτη του ενός χεριού πίεσε τον κρίκο ελαφρά και άρχισε να τυλίγει σφιχτά γύρω του, το σύρμα. Έτσι απλά, γύρισε αρκετά σύρματα σε σπείρες ,που στην συνέχεια θα χρησιμοποιούσαν στην διακόσμηση και άλλων κοσμημάτων.

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2013

50.Η ταινία μεταμορφώνεται σε σύρμα.

 
  Η σειρά των διαδοχικών σφυρηλατήσεων και πυρωμάτων είχε ως αποτέλεσμα να λεπτύνουν οι ταινίες τόσο, που να φτάσουν το πάχος ενός κοινού φύλλου. Για μία ακόμη φορά ο τεχνίτης τις  έβαλε στη φωτιά να πυρωθούν και να μαλακώσουν. Καθώς ήταν πολύ λεπτές κρύωσαν γρήγορα. Έπιασε μία ταινία από την άκρη και με προσεκτικές κινήσεις άρχισε να την γυρίζει γύρω από τον κατά μήκος νοητό άξονα. Στην αρχή το στρίψιμο ήταν χαλαρό αλλά στη συνέχεια έσφιξε τη σπείρα περισσότερο. Το τελικό αποτέλεσμα έμοιαζε με λεπτό μίσχο λουλουδιού.



Δίπλα του, πάνω σε μια μεγάλη πέτρα βρισκόντουσαν δύο ξύλινες πλάκες, φτιαγμένες από σκληρά ξύλα. Πάνω στην χονδρύτερη ξύλινη πλάκα ακούμπησε την αργυρή, στριμμένη ταινία. Πήρε την άλλη ξύλινη πλάκα, την έβαλε από πάνω και άρχισε να την κινεί προσεκτικά μπρος-πίσω. Η στριμμένη ταινία κύλησε μεταξύ των δύο πλακών και άρχισε να παίρνει κυλινδρικό σχήμα. Όσο περισσότερο δουλευόταν μπρος-πίσω η ξύλινη πλάκα τόσο το σχήμα του λεπτού κυλίνδρου γινόταν τελειότερο, οι γραμμές της αρχικής σπείρας σταδιακά εξαφανιζόντουσαν και ο λεπτός κύλινδρος έμοιαζε συμπαγής σαν σύρμα.



Τρίτη 3 Σεπτεμβρίου 2013

49. Δημιουργία ταινιών με σφυρηλάτηση


    Ο προορισμός των υπόλοιπων τριών, χυτευμένων ράβδων ήταν το να σφυρηλατηθούν, ώστε να γίνουν πρώτα ταινίες, μετά σύρματα και τέλος διακοσμητικά στοιχεία. Μία-μία, ο τεχνίτης τις έβαζε πάνω στο αμόνι. Με το αριστερό χέρι έπιανε την άκρη της αργυρής ράβδου και με το άλλο το βαρύ μπρούντζινο σφυρί. Χτυπούσε με την λεπτή κεφαλή του σφυριού τη ράβδο κάθετα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται βαθιές αυλακώσεις, η μια δίπλα στην άλλη καθ όλο το μήκος της.

   
      Στην συνέχεια επανέλαβε τη διαδικασία ώστε να εξομαλύνει κάπως τα γραμμωτά βαθουλώματα που άφηνε το σφυρί του. Έπειτα γύρισε την κεφαλή του σφυριού από την άλλη μεριά, έτσι ώστε αυτή την φορά να κτυπά με τη φαρδιά πλευρά του την αυλακωμένη ταινία. Άρχισε πάλι να σφυρηλατεί ρυθμικά, από την πάνω πλευρά της ταινίας προς την κάτω άκρη. Τα κτυπήματά του τώρα ήταν τακτικά, προσπαθούσε το ένα να επικαλύπτει ελαφρά το άλλο ώστε να εξαφανίσει τις αυλακώσεις της επιφάνειας.
   Η ράβδος έγινε ταινία, είχε όμως αρκετό πάχος. Θα χρειαζόταν θα επαναληφθούν αρκετές φορές οι διαδικασίες αυτές, εξήγησε ο τεχνίτης, μέχρις ότου το πάχος της ταινίας να φθάσει το επιθυμητό.

Μια όμως που το μέταλλο είχε σκληρύνει από τη σφυρηλάτηση, το έβαλε ο τεχνίτης πάλι στη φωτιά, να πυρωθεί και να μαλακώσει.